De MR staat voor Medezeggenschapsraad. Voor belangrijke beslissingen die over de school gaan, moet de directeur, de ouders en het team raadplegen. Dit moet volgens de wet via de MR. In de MR zitten dan ook personeelsleden samen met de ouders. Samen overleggen zij in een aantal vergaderingen per jaar over deze beslissingen. De vergaderingen van dit schooljaar zijn op: 11/3, 23/10, 17/12, 12/2, 16/4, 4/6 en 2/7.
De verschillende beslissingen die er zijn:
De MR gaat over beleidszaken. Dit houdt in dat ze directe of indirecte gevolgen hebben op de dagelijkse praktijk van het onderwijs. Denk hierbij aan extra ondersteuning voor de leerkracht/leerlingen, wijzigingen in de voor- en naschoolse opvang, samenwerkingen met maatschappelijke organisaties en nog meer.
Zowel ouders als leerkrachten hebben invloed op het beleid van de school. De inzichten en/of ideeën van ouders en leerkrachten hoeven niet altijd overeen te komen met die van de directie. Daarom is het goed dat zowel vertegenwoordigers van ouders en leerkrachten in overleg met de directie tot bepaalde standpunten komen.
De MR is een vertegenwoordiging van ouders en personeel. Iedere ouder of personeelslid kan dus contact opnemen met een lid van de MR over zaken die de school betreffen. De MR is niet de spreekbuis voor individuele aangelegenheden. Deze zullen eerst met de leerkracht en eventueel daarna met de directie moeten worden besproken.
Door informatie te verstrekken probeert de MR ouders en personeel meer inzicht te geven in het werk dat de MR-leden doen. Een stuk ‘feedback’ van ouders en personeelsleden kan richting geven aan de koers die de leden van de MR moeten bewandelen.
Ben je nieuwsgierig of wil je meer weten? Kom gerust even bij ons langs. We zijn ook bereikbaar via mr@ijpleinschool.nl en 020-6341046.
De samenstelling van de medezeggenschapsraad (MR) is voor dit schooljaar als volgt:
Ik ben Anna Hoetjes, de moeder van Zora Ike (groep 3) en Iris (2 jaar). Ik vind de IJpleinschool een heel leuke school, met een heel stabiel, professioneel en toegewijd lerarenteam, en een sterke buurt sfeer. Ik ben in 2023 lid van de MR geworden om meer inzicht te krijgen in het beleid van de school en omdat ik het belangrijk vind dat ouders actief meedenken over de ontwikkelingen binnen de school. Ik hoor ook graag van andere ouders wat er speelt. Verder werk ik als beeldend kunstenaar en maak installaties met video’s en sculpturen voor tentoonstellingsruimtes. Ik geef ook een dag in de week les aan de kunstacademie in Den Haag. Mijn man Marnix is 10 jaar lang natuurkundedocent geweest op middelbare scholen in de Bijlmer en in Noord, en werkt nu als technisch assistent en installateur.
Mijn naam is Mara, ik ben de moeder van Mila (groep 3). Ik heb me aangemeld voor de MR omdat ik graag betrokken ben bij de school. Ik woon met mijn man Geert en Mila’s jongere broertje Nino in de vogelbuurt. In mijn werk houd ik me bezig met leren voor volwassenen. Ik help mensen en organisaties met verandering, betere samenwerking en het vergroten van hun werkplezier. Daarin zie ik elke dag hoe belangrijk het is om als kind plezier te krijgen in leren. Ik kijk er naar uit samen met de andere MR leden een bijdrage te leveren aan de school.
Hola, mijn naam is Olga en ik ben leerkracht op Obs IJplein. Mijn avontuur op deze school begon als LIO’er (leraar in opleiding) in het jaar 2018. Daarna kon ik gelijk als vaste leerkracht blijven. In de tussentijd ben ik PBS-coach geworden en sinds het schooljaar 2022/2023 heb ik mijn plekje in de MR gevonden. Mijn interesse ligt in de vraagstukken die de MR krijgt. Dit wil ik graag onderzoeken voor het team en hun stem hierover laten horen. Ik ben alle dagen werkzaam, heeft u een vraag of wilt u gewoon even babbelen, loop de wandelgangen in van de school en je vindt mij gerust.
Mijn naam is Patty. Ik ben sinds 2022 werkzaam als leerkracht van groep 8 op Obs IJplein. In de jaren hiervoor heb ik aan verschillende groepen lesgegeven op een andere school. Samen met mijn collega zit ik namens het team in de MR. Ik vind het belangrijk om betrokken te zijn bij het beleid dat gevoerd wordt op school. De directeur, leerkrachten en ouders zijn er samen verantwoordelijk voor dat de organisatie bij ons op school goed geregeld is en dat de kinderen een prettige en leerzame tijd hebben.